Äntligen semester! (Corfu 2008)

Vi skrev en liten dagbok över vår första semester som gifta (obs, inte bröllopsresa…)

Fredag-lördag

Avresan från Arlanda blev lite försenad och isället för avgång 18:30 blev det 22:20, det gjorde inte så mkt  eftersom vi hittade ett trevligt vattenhål där vi löste livets gåtor tillsammans med några stycken Jack.
Landningen var skitcool, inflygning sker på låg höjd över vatten. Vi kom fram till hotellet runt 04:30(lokal tid +1h), checkade in och däckade fram till 10 ungefär.
Tog oss ur sängen ner till stranden, Marie snorklade för första gången. Efter nån timme somnade bägge två i några timmar i solen.
Sen blev det frukost/lunch/middag i form av en grekisk sallad och mossaka. Vi köpte lite vin & vatten och gick tillbaka till hotellet, runt 17 somnade vi igen på hotellet och vaknade 15 timmar senare och det var dags för frukost.

Söndag

En skön dag på stranden. Det var lite svalare i vattnet (bara 21 grader) så Marie ville inte snorkla nåt.
Vi avslutade dagen på Balcony, det blev både svärdfisk och souvlaki, fantastiskt gott med en kanna husets vin till.

Måndag

Dagen började med att vi efter frukosten hämtade hyrmoped och begav oss iväg på äventyr över hela södra Corfu.
Snirkliga bergsvägar varvades med sköna dopp i havet.
Fantastiska vyer över hela ön. Efter vilseåkning hittade vi till slut lite mat också. Kartan ledde oss till en helt tom strand där vi stannade nån timma för snorklande och solande. Det bjöds här även på sex on the beach, det var precis lika gott som i baren.
Vi moppade oss hem, Marie provkörde lite moppe också.

Tisdag

Andra dagen på moppe, destinationen var Corfu stad.
Att åka moppe här är nog det bästa transportmedlet, enkelt, snabbt och lättparkerat.

Vi började med att besöka det gamla fortet.
En gigantisk byggnation som fick en att tänka på hur det kunde ha varit att leva när den användes flitigt.
Vi tog oss till den gamla delen med de vanliga turistfällorna, vi köpte lite småsaker och presenter.
Där fanns även en liten fin kyrka med målningar runt alla väggar och tak som fick tillochmed en otroende som mig att tappa hakan.
Ett fantastiskt lugn precis bredvid de hektiska shoppingstråken.
En slant skänktes och ett ljus tändes.

Vi hade tänkt oss en lite godare lunch men det enda den var, var dyrare, kocken skulle behövt några månaders utbildning, likaså kyparen som efter han ”fångat” in oss var allt annat än trevlig.
Vi blev inte långvariga där utan en stund senare tog vi en god kopp kaffe i en park, laddade inför hemresan begav vi oss hemåt.

Vi fotade landningsbanan som slutade två meter från vägen vi åkte på.Nånstans svängde vi inte vänster utan hamnade mitt uppe i bergen bland getter, olivodlingar och små slingrande vägar som i svenska mått mätt är lite smalare än en cykelväg, fast här fanns bilar, mopeder, lastbilar och bussar.
När vi på vägen ner stannade till en stund fick vi se en jäättefin utsikt neröver hela södra Corfu.

Väl hemma lämnade vi tillbaka moppen och käkade lite god middag, kalamares, tzakiki, vitlöksbröd, svärdfisk, jätteräkor och en kanna vin gjorde dagen fulländad.

Onsdag – Utflyktsdag!

Klockan ringde vid 7, vi kom upp betydligt senare, en snabb frukost och sen iväg till båten som skulle avgå 8:30.
En blåsig morgon gjorde Marie lite skeptisk till att åka, men väl ombord på den gungande båten insåg hon att det var helt ok. Tur att jackan kom med! Första stoppet var den lilla byn Laka på grannön Paxos. Jätte mysig by som ligger i en skyddad vik och som omges av höga berg. Vi bestämde oss för att undersöka utsikten från ett av bergen. Branta stigar,fina hus och underbar utsikt vad vad som möte oss under vägen upp. Lagomt när vi kom ner avgick båten mot nästa destination som var en badvik på lilla ön Antipaxos. På vägen dit gav kaptenen oss möjlighet att få se två grottor från insidan. Hela Paxos kust har en massa grottor och strandremsor som man enbart kan nå med båt.
Inne i badviken tog jag på mig cyklop, simfötter och kamera, bombade ner mig i vattnet och dök iväg mot nåt som såg utom en liten klippa, massa småfisk och plattfiskar fanns det.
Vi var inte där så länge eftersom tavernan som är öppen under högsäsong var nu stängd.
Avfärd mot Paxos igen och byn Agios.
Vi käkade en god pastalunch och florerade omkring i byn en stund innan vi åkte mot Corfu igen.
Nästan framme fick vi reda på att vi skulle gå iland på andra sidan vid Lefkimmi hamn för att vågorna var för höga i St George.
En bilfärd på 10 minuter så var vi åter hemma runt 17:30 tiden.
Vi avslutade kvällen med lite mer pasta på hotellresturangen.

Torsdag – Oväder?

Morgonen bjöd på åska, blixtar och regn som sen gick över till lite mulet och 23 grader varmt.
Undern ovädret var kortleken bra att ha, många finns i sjön blev det.
Lite badande i de stora vågorna och en kycklingbugette på stranden så var nästan den här dagen förbi, en vinflaska på rummet fick bli avslut på kvällen…