Då har vi kommit så långt att vi testat att vintercampa med husbilen. Det blev 3 hela dagar i Åre med skidåkning.

Vi tog det relativt lugnt upp, ett stop i Hudiksvall på vägen för att inte stressa restiden för mycket.

Väl framme i Åre fick vi även testa på snökedjorna som köpts in på Mekonomen, värsta Thule kedjorna vilket verkligen behövdes de sista 300 metrarna, det var brant upp och lutningen var ungefär som röd backe. Med framhjulsdrift och nästan 5 ton var det inte mycket tryck på framdäcken. Det sprutade gott om snö runtom bilen och vi kom upp till slut, en riktig utmaning på slutet av resan.

Vi lånade en kompis parkeringsplats under tre dagar, så det blev väl i princip fricampande i 4a nätter med mellan 0 och 14 minusgrader.

På det stora taget gick allting bra, vi fick till bra rutiner på skidkläder på och av. Vi hade helt OK skidåkning för att vara julhelgen och vi fick en jättevit jul! Helt underbart faktiskt måste jag säga. Ingen av oss hade varit i Åre förut så det blev ett riktigt trevligt första besök.

Åre by var riktigt trevligt, många affärer och hade vi glömt nåt (vilket vi gjorde) så fanns det alla möjligheter att hitta nya saker.

Julafton i husbilen var lite annorlunda, men all julmat stod på bordet, Kalle Anka gick på Ton och tomten hittade även den till Åre! En annorlunda jul mot vad vi brukar ha kan man väl lugnt säga. Det absolut härligaste var att vi fick en härligt vit jul med massor av snö.

Vi avslutade skidandet med att jag & Victor åkte ända upp på Åreskutan och åkte de 850 höjdmeter det var ner till husbilen igen. Bästa sällskapet man kunde önska på en äventyrlig skidtur 🙂

På vägen ner blev det en vända förbi Falun, lite extra julafton hos mormor fick barnen. Sen blev det lite avfärd hemåt vid lunchtid dagen efter. Sju dagar på resande fot (resande husbil?) så var vi alla lite småtrötta och alla hade lite hemlängtan. En snabb urpackning av husbilen sen var det en joggingtur för min del, lite kvällsmat och sen somnade vi allihopa utan några som helst problem!

Springturerna gick helt OK under semestern också, i Åre blev det som mest 477 höjdmeter på en springtur, väldigt brant uppför 😉

Lärdomar från vinterampande är

• Håll koll på gasolmängden, även om man har en automatisk omkopplare mellan tuberna är det ju lite synd att det tar slut klockan 4a på natten och blir kallt.. och det går åt lite mer gasol än på sommaren 🙂
  • Håll koll på hur mycket batteri du har kvar innan du går och lägger dig, om det tar slut blir även då kallt

Summa summarum, ha lite mer koll, konsekvensen blir lite högre än på sommaren om gasolen tar slut, är det -14 ute sjunker temperaturen inne förhållandevis fort.

Vi kommer absolut göra fler vintercampningar, nu har vi gjort dom värsta tabbarna för att få en härlig campingtur och kommer förhoppningsvis inte göra det fler gånger 🙂

Det är bra att ha lite extra gasol med sig, en extra toakassett var inte dumt heller och ett ordentligt täcke för framrutan kan man väl säga var välbehövligt. Den lilla gardin jag tillverkat mellan hytten och bodelen och lagt resterna av under alkovsängen för att försöka hålla kylan ute så gått det går fungerade om också väl (lös isolermatta).